Kastrering af kat

På vores dyreklinik i Helsingør  tilbyder vi blandt andet også kastrering af kat.

Vore dygtige og erfarne dyrlæger lægger vægt på kvaliteten af deres arbejde og det udstyr, vi anvender, ligesom vi også har fokus på at drage den rette omsorg for vore patienter samt sørge for en åben og tæt kommunikation med dig under hele forløbet. På den måde kan vi nemlig sikre en god og tryg oplevelse for både dig og dit kæledyr og et så lidt stressfuldt ophold som muligt for din kat.

Hos Dyrlægehuset Arken foregår kastrering af kat ambulant, dvs. at indgrebet foregår fra morgen til eftermiddag. Ved kastration af kat er katten altid i fuld narkose under indgrebet og vil kunne komme hjem igen, når han er vågnet.

Fordelene ved kastrering af kat

Der er mange årsager til at få foretaget kastrering af kat – én af de væsentligste grunde hertil er at undgå, at katten parrer sig med hunkatte og derned bidrager til mængden af  uønskede killinger. Men der er også en lang række både adfærds- og helbredsmæssige fordele ved at få foretaget kastrering af kat.

Af adfærdsmæssige fordele ved kastrering af kat kan blandt andet nævnes:

• En kastreret kat vil holde sig tættere på hjemmet og ikke strejfe for at søge hunkatte og komme op at slås med andre hankatte om hunkatte og territorier.
  • Urinmarkering, strintene og urenlighed undgås når hankatten er kastreret. Samtidig forsvinder den skarpe karakteristiske lugt at hankattens urin, når han bliver kastreret

Helbredsmæssige fordele ved kastrering af kat er blandt andet:

• Minimering af risikoen for tilskadekomst og ulykker i trafikken, da katten færdes over et betydeligt mindre område.
  • Nedsat risiko for bidsår, bylder og andre bidskader, da hankatten efter kastrationen har langt mindre tendens til at slås med andre katte
  • Samtidig mindskes risikoen for smitte med farlige virus som Felin leukæmi virus, FeLV og katte aids, FIV
  • Generelt set har en kastreret hankat bedre helbred og længere levetid.

Er der nogle ulemper ?

Du skal være opmærksom på risiko for vægtøgning efter kastration.

Hvornår skal jeg kastrere min kat ?

Der kan foretages kastrering af kat, fra den er 10-12 uger gammel. Dog bør kastration af katten foretages, inden katten bliver kønsmoden, hvilket vil være inden for 5-10 måneder. Hos Dyrlægehuset Arken mener vi, at det bedste tidspunkt er, når hankillingen er ca. 5 mdr. gammel; på dette tidspunkt er det sikkert at bedøve killingen og selve operationen ukompliceret.

Kastrering af kat kan foretages via et kirurgisk indgreb. -  Kemisk kastration af kat anvendes ikke som på hund og kan kun anvendes såkaldt of-label, idet lægemidlet ikke er godkendt til katte. Når det anvendes, så anvendes det typisk til avlshanner, hvor man ønsker at genvinde avlsfunktion, men det kan være svært at sige hvor hurtigt han genvinder fertiliteten. Studier viser at der går fra 6-18 måneder, hvilket er et enormt stort interval og kan vanskeliggøre en planlagt parring godkendt.

Hvad koster kastrering af kat ?

Prisen for kastrering af kat er 865 kr. Hvis du samtidig vælger at få din kat chipmærket og vaccineret har vi flere pakkeløsninger, hvor du kan få dette med til en fornuftig pris. Se gerne vores prisliste eller ring og få et tilbud.