Vaccination af kat

Hos Arken Dyrlægehuset tilrettelægger vi altid vaccination af kat til den enkelte kat, så dit kæledyr er beskyttet bedst muligt. Derfor tilpasses enhver vaccination efter kattens race, alder og livsstilsmæssige vilkår, så din kat hverken får mere eller mindre, end den har behov for. På den måde kan vi sikre den rette vaccination af din kat. Forud for vaccination af kat, foretager vi en komplet sundhedsundersøgelse.

Ved undersøgelsen vejer vi katten, lytter på lunger og hjerte, undersøger dens tænder, næse, øjne og ører. Desuden trykker vi den på maven for at undersøge bugen og dennes indhold og vi mærker knogler og muskler godt igennem.  På denne måde sikrer vi os, at din kat er sund og rask og kan opdage eventuel sygdom i tide og få den behandlet.

Arken Dyrlæghuset ligger i Helsingør nær Hornbæk, Ålsgårde, Humlebæk og Espergærde, og hos os bliver du mødt af dyrlæger med god tid til både undersøgelse og rådgivning.

Derfor skal der foretages vaccination af kat

Vaccination af kat beskytter din kat mod en lang række sygdomme. Vaccinationen stimulerer kattens eget immunforsvar, så den ikke bliver syg, hvis den møder den type af virus som den er vaccineret imod.

Vaccination af kat foregår efter et program der afhænger af hvilket liv, din kat lever (ude, eller inde, by eller land). Vi opdeler vaccinerne i to kategorier: kerne-vacciner og tilvalgs-vacciner.

Kerne vaccine er vaccination mod kattesyge:

• Kattesyge, der typisk rammer katte, der er yngre end 1 år. Denne virus angriber kattens tarme og giver symptomer som feber, opkast og blodig diarré, og selvom forløbet er kortvarigt, kan det i værste tilfælde være med dødelig udgang.

Tilvalgsvaccine er primært vaccination mod katteinfluenza. Influenza forårsages af to vira, Herpes og Calici:

• Herpes, der rammer unge katte og resulterer i akut nysen og feber samt flåd fra øjne og næse. Er din kat smittet med herpes, vil den være livslang bærer af denne virus.

• Calici, der er en luftvejsinfektion, som starter med milde forkølelsessymptomer, der senere udvikler sig til hoste, feber, sår på tungen samt flåd fra næse og øjne.

Andre tilvalgsvacciner:

• Chlamydia: er en sygdom, der primært giver øjeninfektioner. Vaccinen gives kun til de katte, der er i risiko for at blive smittet, nemlig katte der lever mange sammen på lidt plads ( avlskatte, katterier, dyreinternater)

• FeLV eller katteleukæmi er en dødelig kræftlignende sygdom, der sætter sig i lymfevæv. Den er ekstremt sjældent forekommende p.t. i Nordsjælland og vaccine må ikke foretages, før der er taget en blodprøve, der viser at katten er negativ for FeLV.

Hvor ofte skal der foretages vaccination af kat?

Killinger får de nødvendige antistoffer mod sygdommene fra deres mor via råmælken, hvis hun er regelmæssigt vaccineret. Disse antistoffer bevarer virkningen, indtil killingen er omkring en 11-15 uger gammel, herefter skal killingen selv til at danne antistoffer. Det anbefales at foretage vaccination af killinger, når de er 8, 12 og 16 uger, og igen når de er 6-8 måneder gamle. Ved allerede at foretage vaccination af kat ved 8 uger er killingen bedst muligt beskyttet mod sygdomme i den periode, hvor den overgår fra morens antistoffer til at skulle danne sine egne.

Ved katte ældre end 1 år foretages vaccination af kat hvert tredje år, mens tilvalgsvacciner foretages årligt efter den enkelte kats behov og levevis. Hvad end du har en inde- eller en udekat, bør du sørge for vaccination af kat med regelmæssige mellemrum for bedst muligt at forebygge og beskytte din kat mod sygdomme.

Hvad koster vaccination af kat?

Prisen for vaccination af kat afhænger af, hvorvidt der er tale om første vaccinering af kat eller revaccination. Priserne varierer derfor mellem 365-750 kr., men har du en VetPlan-sundhedsordning, vil den årlige vaccination af kat være gratis hos os.